Communiceren met verpleegkundige Communiceren met verpleegkundige

Wat als communiceren moeilijk is door ziekte?

31 januari 2022
6 december 2023
Tip van de expert

Je thuisverpleegkundige is je vertrouwde aanspreekpunt voor al jouw zorgbehoeftes en vragen. Maar het kan zijn dat je moeilijk uit je woorden komt door bijvoorbeeld gehoor- of spraakproblemen. Wij geven tips over hoe je je kan blijven uitdrukken en betrokken blijft in je zorg.

Zo lang mogelijk in je vertrouwde thuisomgeving blijven wonen, is iets wat we allemaal willen. Hierbij is het belangrijk dat je als patiënt inspraak hebt in je zorg, mee kan beslissen over bepaalde zaken en vragen kan stellen over jouw specifieke situatie.

Communicatie in de zorg is ontzettend belangrijk. Maar hoe doe je dat als je je spraak verliest door bijvoorbeeld een spierziekte, als je de verpleegkundige niet (meer) goed verstaat of als je door geheugenproblemen niet kan onthouden wat er vorige keer is gezegd? Je wil je verpleegkundige wel vragen stellen, maar misschien lukt het niet. Of toch niet op de ‘klassieke’ manier.

Communiceren is een wisselwerking. Geef elkaar dus voldoende tijd en sta open voor elkaars beperkingen en bekommernissen.

Tips om te communiceren

  1. Weet dat je thuisverpleegkundige niet zal oordelen. Je vraagt beter een keer meer om iets te herhalen dan te weinig. Jouw verpleegkundige begrijpt dat heus wel.

  2. Lukt het niet om te spreken? Probeer het dan neer te schrijven, een tekening te maken of eventueel iets aan te wijzen om te verduidelijken wat je bedoelt. Er bestaan tegenwoordig ook apparaten of zelfs applicaties op je smartphone om je te helpen in een gesprek.

  3. Praat je zorgverlener te snel of te stil? Geef dat aan zodat hij of zij er rekening mee kan houden.

  4. Vraag aan een mantelzorger of vertrouwenspersoon om deel te nemen aan het gesprek met de verpleegkundige. Zo kunnen jullie allebei luisteren en vragen stellen.

  5. Noteer – indien mogelijk – wat de verpleegkundige vertelt. De volgende keer kan je dit aanvullen of herlezen wat er werd afgesproken.

  6. Spreek je een andere taal, maar heb je geen mantelzorger of vertrouwenspersoon die jou kan helpen bij het vertalen? Roep dan de hulp in van een sociale tolk om jullie bij te staan tijdens de zorgmomenten.

  7. Blijf rustig en jaag je niet op wanneer iemand jou niet begrijpt of je elkaar niet begrijpt. Probeer het rustig te herhalen en neem de tijd om samen te zoeken naar hoe communiceren wel mogelijk is.

Het is belangrijk dat jouw thuisverpleegkundige jouw manier van communiceren begrijpt. Omgekeerd geldt ook dat jij zal moeten leren om de verpleegkundige te begrijpen. Communiceren is een wisselwerking. Geef elkaar dus voldoende tijd en sta open voor elkaars beperkingen en bekommernissen. Blijf vooral zoeken naar een oplossing. Sluit je niet af maar ga samen aan de slag.

Ombudsdienst

Ondanks de dagelijkse inzet van alle thuisverpleegkundigen om de hoogste kwaliteit te bieden in alle aspecten van de zorgverlening, is een minder goede ervaring nooit uit te sluiten. Aarzel dan zeker niet om dit met je thuisverpleegkundige te bespreken. Ligt dit misschien wat moeilijk? Dan kan je altijd contact opnemen met de afdeling van jouw regio. Wil je liever een onafhankelijke bemiddelaar inschakelen? Dan kan je steeds terecht bij onze ombudsdienst.