Lekker

Voedingstips voor een goede wondheling

Voeding speelt een belangrijke rol in het herstelproces van een wonde. Voor een goede wondheling heeft je lichaam bijkomende energie en voedingsstoffen zoals eiwitten, mineralen en vitaminen nodig.

Tips

  1. Maak tijd voor de maaltijden en voorzie voldoende vocht.

  2. Eet evenwichtig met voldoende groenten en fruit.

  3. Verdeel de voeding goed over de dag, maak eventueel gebruik van tussenmaaltijden.

  4. Lukt het niet meer om zelf te koken, schakel dan hulp in of laat maaltijden aan huis komen.

  5. Vergeet je stuk vlees/vis niet of vervang het door bijvoorbeeld eieren, linzen of bonen.

  6. Ook melkproducten zijn belangrijk, kies minstens voor 2, liefst 4 porties per dag.

  7. Met calcium verrijkte melkproducten als sojadrink of sojadessert zijn ook rijk aan eiwitten.

  8. Heb je problemen met drinken? Wissel je drankkeuze voldoende af.

Auteur
Noortje Segers - Hilde Claessen
Dieetdienst - Stafmedewerker wondzorg Wit-Gele Kruis van Antwerpen
Datum laatste aanpassing: 
24/01/2020

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Bekijk hoe het Wit-Gele Kruis in jouw provincie je kan helpen met voedingsadvies.

Wondverzorging

Kamp je met een kleine of grote, eenvoudige of eerder complexe, chronische of acute wonde? Het Wit-Gele Kruis helpt je bij jouw wondverzorging. Heb je een stoma? Ook dan kan je bij ons terecht.

Een verzorgende van de dienst gezinszorg helpt je met je persoonlijke verzorging, begeleidt je tijdens activiteiten en verplaatsingen en doet licht huishoudelijke taken.