Lekker

Welke koolhydraten en vetten mag je eten bij diabetes?

Diabetes, vooral type 2, kent wereldwijd een sterke toename. Naast beweging, medicatie en voorlichting is voeding één van de vier belangrijke pijlers bij de behandeling van diabetes. Welke koolhydraten en vetten mag je eten? En welke vermijd je beter?

Verteerbare koolhydraten

Snelle (enkelvoudige) koolhydraten: deze vorm is af te raden.

  • Ook wel ‘snelle suikers‘ genoemd.
  • Ze komen voor in druivensuiker, (witte, bruine, bloem-)suiker, honing, siropen, gesuikerde dranken en gerechten, gesuikerd gebak , snoep ...  
  • Ze worden snel omgezet in glucose en doen de bloedsuiker zeer vlug stijgen met hoge suikerwaarden als gevolg.

Trage (meervoudige) koolhydraten: deze vorm krijgt de voorkeur.

Melkproducten en fruit bevatten onmisbare vitaminen en mineralen. Maar ze bevatten ook koolhydraten: lactose (melksuiker) en fructose (fruitsuiker). Beiden zijn snelle (enkelvoudige) koolhydraten. Toch mogen we ze niet zomaar schrappen in onze voeding.

Hoeveel koolhydraten je nodig hebt en hoe je ze best verspreid over de dag is afhankelijk van jouw

  • leeftijd
  • medicatie
  • levensstijl (beweging)
  • lichaamsgewicht

Het is dus heel belangrijk om de koolhydraatbronnen te kennen en te weten welk effect ze op jouw lichaam hebben.

Niet-verteerbare koolhydraten of voedingsvezels

Gebruik regelmatig niet-verteerbare koolhydraten of voedingsvezels in jouw voeding. Waarom?

  • Vezels spelen in de voeding een belangrijke rol.
  • Ze zorgen voor een betere verzadiging en een goede darmtransit.
  • Ze vertragen de opname van suiker en hebben zo een vertraagde bloedsuikerstijging als gevolg.
  • Ze komen vooral voor in plantaardige producten, zoals bruin brood, volkoren graanproducten, ongepelde rijst, peulvruchten, groenten en fruit.

Vetten

Mensen met diabetes zijn gevoeliger voor hart- en vaatziekten. De vetsamenstelling van de voeding is dan ook heel belangrijk.

  • Onverzadigde vetzuren (bv. in vette vis, oliën, smeer- en bereidingsvetten en noten).
  • Verzadigde vetzuren (zoals in vlees, volle melkproducten, boter en kaas) en transvetzuren (bv. in fastfood, koeken, gefrituurde snacks, sommige margarines).

Onverzadigde vetzuren hebben een gunstige invloed op de bloedvetten. Het zijn vooral verzadigde vetten en transvetzuren die een ongunstige invloed hebben op onze cholesterol en vetten in het bloed.

Datum laatste aanpassing: 
17/04/2018

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Een goede opvolging van je diabetes door het correct innemen van medicatie, het opvolgen van je bloedsuikergehalte en gezonde voeding voorkomt complicaties. Onze thuisverpleegkundigen en diabeteseducatoren kunnen je hierin ondersteunen, begeleiden of een aantal aspecten van de zorg aanleren.

Bekijk hoe het Wit-Gele Kruis in jouw provincie je kan helpen.

Wil je weten hoeveel een verpleegkundige zorg je zal kosten en of je beroep kan doen op een tegemoetkoming of een voordeel m.b.t. zorg? In dit overzicht vind je voordelen en tegemoetkomingen i.v.m. met chronische zorg, hulpmiddelen, mantelzorg, materialen, vervoer, voeding, ...