Verpleegkundige Aysim en patiënte Miek Verpleegkundige Aysim en patiënte Miek

Verpleegkundige Aysim en patiënte Miek vinden een goede communicatie belangrijk

27 februari 2019
6 december 2023
Het verhaal van...

Miek kreeg meer dan veertig jaar geleden een beroerte. Al die tijd heeft ze vrij zelfstandig kunnen leven, maar een val in 2018 zorgde ervoor dat ze opnieuw hulpbehoevend werd. Met verpleegkundige Aysim was er onmiddellijk een klik. “Goede communicatie is heel belangrijk. En laat dat nu net iets zijn waar we beiden goed in zijn”, lachen Aysim en Miek.

Engagement in de welzijnssector

Toen ze 28 was, kreeg Miek een beroerte, waardoor ze halfzijdig verlamd werd. Na een revalidatie leerde ze weer zelfstandig te zijn en kon ze ook vrij goed stappen en bewegen. Een val begin vorig jaar heeft er echter voor gezorgd dat ze opnieuw hulpbehoevend is geworden. “Ik ben na mijn beroerte op zoek gegaan naar lotgenoten om te kunnen aantonen dat er leven is na CVA”, zegt Miek. “Daarom heb ik zelfhulpgroepen opgericht en ben ik geleidelijk aan in de welzijnssector terechtgekomen, waarin ik altijd een sterk engagement heb getoond.”

Vertrouwensband

Die kennis en passie zorgde ook onmiddellijk voor een klik bij verpleegkundige Aysim. “Ik heb enorm veel bewondering voor de manier waarop Miek is omgegaan met haar situatie en hoe zij in het leven staat. We hebben een hechte vertrouwensband. Ze is een sterke vrouw die veel begrip toont voor ons als verpleegkundigen. Tijdens ons bezoek wisselen we al eens gedachten uit over een bepaalde situatie.”

Aysim - We hebben een hechte vertrouwensband.

Verpleegkundige Aysim en patiënte Miek

Miek onderstreept ook het belang van de verpleegkundigen. “Niet alleen de zorgen die ze uitvoeren, maar ook de mentale steun is cruciaal. Soms heb je nood aan een steunende hand op je schouder, maar uiteindelijk lossen Aysim en ik alles op met humor. Dat helpt!”

Communicatie

Goede communicatie is voor beiden belangrijk tijdens het bezoek. “Ik ben nogal assertief en durf mijn mening te zeggen tegen de verpleegkundigen”, zegt Miek. “Maar ik denk er wel altijd goed over na en bereid mijn vragen goed voor.” Aysim apprecieert de input van Miek. “Als we weten waar de patiënt mee zit, kunnen we als verpleegkundigen ook sneller zoeken naar oplossingen. Miek en ik kunnen over alles praten en leren zo ook veel van elkaar.”

Miek - We lossen alles op met humor.