Lekker

Niet alle zoet is suiker

Zoet is 1 van de 5 smaken. Er zijn verschillende stoffen die een zoete smaak oproepen, waarvan suiker de meest voor de hand liggende is. Omdat suiker een bron van lege calorieën is en bovendien ongunstig voor de tanden, willen we enkele alternatieven toelichten. Ze hebben de smaak van suiker, maar niet de calorieën die ermee gepaard gaan. Gezond zoet dus!

Zoet en toch geen suiker

Om tegemoet te komen aan de drang naar zoet en toch de hoeveelheid calorieën te beperken, is men op zoek gegaan naar alternatieve zoetstoffen. Deze zoetmiddelen verschillen in zoetkracht en in chemische eigenschappen.

Zoetstoffen hebben een zoetkracht die beduidend groter is dan suiker. Ze leveren per 100 g ongeveer evenveel energie als suiker, maar door hun sterke zoetkracht heb je er veel minder van nodig. Een tabletje canderel levert 0,3 kcal, terwijl een klontje suiker al snel 20 kcal levert. Ze hebben geen invloed op de glycemie en hebben dus zeker een plaats in de voeding van diabetespatiënten. Er bestaat voor elk van deze zoetmiddelen een maximale dagelijkse hoeveelheid die niet overschreden mag worden, maar bij een normaal gebruik in de dagelijkse voeding is er geen enkel risico dat deze hoeveelheid wordt overschreden. Ze hebben geen invloed op het gebit.

Soorten zoetmiddelen

Aspartaam

  • bv. Canderel®, Sanoform®, Fit & Sweet®
  • intense zoetkracht (160 à 200 maal zoeter dan suiker)
  • verwerkt in light-melkproducten, frisdranken en suikervrije snoepjes

Saccharine

  • bv. Natrena®, Hermesetas®
  • oudste kunstmatige zoetmiddel
  • onaangename en bittere nasmaak
  • gebruik is sterk afgenomen

Acesulfaam-K

  • bv. Prodia®
  • stabiel bij hoge temperaturen
  • komt vaak voor in combinatie met aspartaam

Sucralose

  • 600 maal zoeter dan suiker
  • wordt niet opgenomen door het lichaam en heeft dus geen energetische waarde
  • bestand tegen hoge temperaturen
  • ideaal om mee te bakken en te koken

Stevioglycosiden (Stevia)

  • bv. Pure Via™, Stepa®, Canderel Green®
  • gewonnen uit de bladeren van de Steviaplant in Paraguay
  • 200 à 300 maal zoeter dan suiker en geen energetische waarde
  • geschikt voor bakken en koken
  • stabiel bij hoge temperaturen

Tagatose

  • bv. Tagatesse®
  • heeft een minimaal effect op de bloedsuiker
  • niet schadelijk voor het gebit
  • kan winderigheid en een opgeblazen gevoel veroorzaken
  • vaak in combinatie met intensieve zoetstoffen, zoals sucralose
Bronnen
  • ‘Gezonde voeding Natuurlijk!’ R.Wouters
  • Diabetesmap Wit-Gele Kruis
  • Alles over zoetstoffen en suikers, brochure van Canderel i.s.m. VBVD
  • De plaats van suikers in de voeding van de Belgen – brochure CocaCola
  • http://www.damhert.be/nl/blog/artikel/12
Datum laatste aanpassing: 
12/04/2017

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Bekijk hoe het Wit-Gele Kruis in jouw provincie je kan helpen.

Een goede opvolging van je diabetes door het correct innemen van medicatie, het opvolgen van je bloedsuikergehalte en gezonde voeding voorkomt complicaties. Onze thuisverpleegkundigen en diabeteseducatoren kunnen je hierin ondersteunen, begeleiden of een aantal aspecten van de zorg aanleren.