Gezond

Hoeveel moeten we bewegen om gezond te zijn?

We brengen gemiddeld meer dan 8 uur per dag zittend door. Lang stilzitten is schadelijk voor onze gezondheid en brengt heel wat risico’s met zich mee zoals een verhoogde kans op het ontwikkelen van overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 ... Beweeg jij genoeg? Kom het te weten aan de hand van de bewegingsdriehoek.

Elke stap telt

Toen het instituut Gezond Leven de nieuwe voedingsdriehoek aankondigde, werd er ook een aparte bewegingsdriehoek gepubliceerd. In vergelijking met de vorige actieve voedingsdriehoek, wordt er nu veel specifieker ingespeeld op alle aspecten en vormen van beweging: ‘elke stap telt’. Voorheen was het advies: ’30 minuten bewegen per dag’. Voor velen tamelijk vaag, want wat telt als bewegen?

 

Verschillende categorieën bewegingsdriehoek
 

1. Sedentair gedrag of stilzitten (oranje)

Sedentair gedrag of lang stilzitten is alles wat je doet terwijl je ligt of zit en waarbij er heel weinig energie verbruikt wordt. Slapen hoort hier niet bij.

Tip: Zit niet langer dan 30 minuten stil. Sta regelmatig eens recht en wandel wat rond.

2. Licht intensief bewegen (lichtgroen, onderste laag)

In ons dagdagelijks leven doen we heel wat licht intensieve bewegingsactiviteiten. Je ademt niet sneller, je hartslag blijft normaal en je kan nog gewoon blijven praten zoals anders. Voorbeelden van licht intensieve beweging zijn: licht huishoudelijke taken (afwassen, koken), traag wandelen (slenteren), rechtstaande activiteiten,..

3. Matig intensief bewegen (groen, middelste laag)

Bij matig intensieve beweging gaan we sneller ademen en je hart gaat iets sneller slaan. Je kan nog gewoon blijven praten en je bent niet buiten adem. Matig intensief bewegen levert ons meer gezondheidsvoordelen op dan licht intensieve activiteiten: zowel fysiek als mentaal. Beweeg daarom dagelijks ook aan matige intensiviteit.

4. Hoog intensief bewegen (donkergroen, bovenste laag)

Hoog intensief bewegen heeft extra voordelen voor onze gezondheid in vergelijking met matig en licht intensieve beweging. Probeer daarom wekelijks minstens 1 keer hoog intensief te bewegen.
Bij hoog intensieve beweging zal je veel sneller ademen, je hart slaat sneller, je zweet en praten tijdens de inspanning wordt moeilijker.

Een gezonde levensstijl vraagt dus een gezonde mix tussen bewegen, staan en af en toe stilzitten. Probeer je dagelijkse beweging op te bouwen, want elke stap vooruit is een overwinning.

Lees ook:

Datum laatste aanpassing: 
06/08/2018

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Bekijk hoe het Wit-Gele Kruis in jouw provincie je kan helpen.