Lekker

Gezond feestfood met een klein budget

Romige sauzen, kreeftbereidingen en zevengangendiners zijn voor veel feestgangers al lang geen must meer. Gezellig feesten kan anno 2020 ook met lokale en gezonde producten, en die hoeven zeker niet duur te zijn. Kook jij dit jaar gezond én budgetvriendelijk? Dubbel feest!

 

Koop slim met volgende tips

  1. Gezond en budgetvriendelijk koken begint al in de winkel. Inspecteer vooraf je voorraadkast en maak een boodschappenlijstje.

  2. Kijk ook even naar de onderste rayons in de supermarkt. Daar vind je meestal de goedkoopste producten.

  3. Kies voor verse seizoensproducten van bij ons. Het aanbod is groot en de transportkosten klein.

  4. Een klassieke tip, maar wel een hele goede: ga niet winkelen als je honger hebt, anders koop je gegarandeerd dingen die je niet nodig hebt.

Hoe meer groenten, hoe meer feest

Gezonde feestgerechten hebben groenten in de hoofdrol. Kies bij voorkeur voor lokale seizoensgroenten zoals champignons, knolselder, witloof, pompoen, pastinaak, wortel of spruitjes. Ze zijn nu op hun best én goed voor je portemonnee! Je kan ze op creatieve wijze in je feestmenu verwerken ...

  • als bijgerecht in de vorm van frietjes of puree, in een heerlijke groentesoep, ovenschotel, salade of als spread bij de aperitief
  • pompoen in een smeuïge pompoenrisotto, gegrild in de oven, ineen smaakvolle wintersoep of geplet tot een zachte pompoenpuree
  • pastinaak in de vorm van pastinaaksoep, pastinaakpuree of krokante pastinaakfrietjes
  • knolselder op verschillende wijzen zoals knolselderpuree, feestelijk gepoft, verwerkt als gratin of in een frisse salade

Vlees of...

Een gevulde kip doet het altijd goed aan de feestdis. Je kan eindeloos variëren op basis van de vulling. Een vulling op basis van geitenkaas of liever eentje met een tomatentoets? Ook konijn is een heerlijk stukje mager vlees en een lekker alternatief voor de duurdere stukken vlees.

...of liever vis?

Kies voor de lokale vis van het seizoen en laat je verrassen door de overvloed aan keuze (én de betaalbaarheid). Download de viskalender op www.visinfo.be. Zo is schelvis een perfect alternatief voor kabeljauw.

On the side?

Vermijd zware aardappelbereidingen zoals aardappelgratin, frieten en kroketten, maar kies voor gezonde aardappelwedges, gewokte of gegrilde aardappelschijfjes, gepoft in de oven of in een puree gecombineerd met wintergroenten. 

Aardappelen kan je afwisselen met volle rijst of zilvervliesrijst, volkoren pasta, couscous of quinoa, zowel in warme of koude gerechten.

Las naast de vele tafelmomenten ook voldoende actieve bezigheden in. Maak – samen met familie of vrienden – een wandeling of een fietstocht. Schakel na een dag met een feestmaal een meer sobere dag in waarop je normaal eet, wat extra beweegt en alcohol links laat liggen. Sla geen maaltijden over of ga de dag nadien niet extreem weinig eten. Zo blijft je lichaam in balans en komen er minder makkelijk kilo’s bij.

Meer over het thema: 
FinanciënVoeding
Datum laatste aanpassing: 
10/12/2019