Thuis

Gezond binnen

Een Vlaming brengt gemiddeld 85% van de tijd binnenshuis door, en vooral in eigen huis. Dat percentage lag de voorbije maanden nog hoger. Steeds dezelfde binnenlucht inademen, kan een invloed hebben op je gezondheid en op je welzijn. Onderzoek toont aan dat de lucht in gebouwen vaak sterker vervuild is dan de buitenlucht. Voldoende ventileren en verluchten is niet enkel goed voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van de personen die bij jou over de vloer komen, zoals onze verpleeg- en zorgkundigen.

Een goede luchtkwaliteit ‘in je kot’ is belangrijk. Als je de lucht niet voldoende ververst, stapelen vocht en schadelijke stoffen zich op in je woning. Ook virussen – zoals corona – kunnen zich verspreiden in niet of slecht verluchte ruimtes. Deze vier vuistregels zorgen voor een gezond binnenmilieu:

1. Ventileer

Ventileren is het voortdurend (24 uur op 24) verversen van de lucht. Je voert verse buitenlucht aan en voert vervuilde binnenlucht af. Het beste is om te ventileren via een gecontroleerd ventilatiesysteem. In huizen zonder ventilatiesysteem kan je ventileren door ramen op een kier te zetten of via verluchtingsroosters.

Ventileer ook op koude dagen. Alleen bij grote hitte is het beter om de ramen en roosters te sluiten om de warmte buiten te houden.

2. Verlucht

Verluchten doe je door gedurende een korte periode een grote hoeveelheid verse lucht binnen te laten door een raam of buitendeur wijd open te zetten. Vooral bij activiteiten met water is dit aanbevolen, zoals was drogen in huis, douchen of een bad nemen, schoonmaken of koken zonder goede dampkap. Te veel vocht in huis kan leiden tot schimmelgroei, wat opnieuw gezondheidsproblemen veroorzaakt.

Ademen is ook een vorm van vocht produceren. Zorg daarom ’s nachts voor een goede ventilatie en verlucht ’s morgens je slaapkamer. Ook wanneer veel mensen aanwezig zijn in één ruimte is het nodig om te verluchten.

3. Beperk vervuilende stoffen in huis

Het is noodzakelijk om te verluchten bij activiteiten waarbij schadelijke stoffen (bijvoorbeeld lijm) vrijkomen – zoals bij klussen en hobby-knutselen – en na de aankoop van nieuwe meubelen en gordijnen. Vervuilende stoffen beperk je best zoveel als mogelijk. Luchtverfrissers, geurkaarsen en wierrookstokjes kan je daarom best vermijden. Rook ook niet binnen. Het Wit-Gele Kruis laat roken in geen geval toe in de verzorgingsruimte waar jouw zorg plaatsvindt.

4. Laat je verwarmingstoestel nakijken

Koolstofmonoxide (CO) is een geurloos, reukloos en dodelijk gas. Het ontstaat bij een slechte verbranding in je verwarmingssystemen. CO inademen kan bepaalde gezondheidseffecten veroorzaken zoals hoofdpijn, misselijkheid, braken, flauwvallen en kan zelfs leiden tot de dood. Vooral bij het gebruik van verwarmingstoestellen in huis bestaat er een potentieel CO-gevaar. Net zoals het niet aangewezen is om een doktersbezoek uit te stellen, stel je best ook de controle van je verwarmingstoestellen niet uit. Laat ze tijdig en regelmatig nakijken door een erkend technicus.

Zo kan het Wit-Gele Kruis jou helpen

Patiënten die over een PAS-alarm van het Wit-Gele Kruis beschikken, kunnen dit laten uitbreiden met een CO-detector. Voor meer informatie kan je terecht op onze website www.zorgcentrale.be.

Meer over het thema: 
Langer thuis wonenPreventie
Datum laatste aanpassing: 
18/10/2021

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Onze zorgcentrale kan je op verschillende manieren helpen om veilig en comfortabel thuis te blijven wonen. De zorgcentrale gaat verder dan enkel alarmering via een personenalarmsysteem. We hebben ook oog voor preventie, nazorg en begeleiding.

Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en je toch veilig en gerust voelen? Dat kan met een personenalarm. In een noodsituatie kom je met één druk op de knop in contact met onze zorgcentrale. We schakelen onmiddellijk hulp in!