Lekker

Brandend maagzuur: beter voorkomen dan blussen

Eten … Meestal beleven we er plezier aan. Maar soms zorgt het voor ongemakken.
Denk maar aan brandend maagzuur of reflux. Ontdek hoe je het kan voorkomen!

Zodra we voedsel doorslikken, komt het in onze slokdarm terecht. De spieren in de wand van de slokdarm zorgen ervoor dat het eten richting maag gaat. Op het verbindingspunt van slokdarm en maag ligt nog een spier: de onderste slokdarmsluitspier. Die opent zich om het voedsel in de maag toe te laten. Daarna sluit ze zich weer om te voorkomen dat voeding en maagzuur in de slokdarm terugvloeien. Vloeit er toch maaginhoud terug naar de slokdarm, dan noemen we dat reflux.

Als nu de druk in de maag te hoog is, of wanneer de sluitspier niet goed functioneert, kan het zijn dat de slokdarmsluitspier onze maag niet helemaal afsluit. Daardoor kan een deel van de inhoud van de maag in de slokdarm teruglopen. Hierdoor ontstaan de symptomen van gastro-oesofageale reflux, kortweg: reflux. In de volksmond wordt reflux ook wel ‘brandend maagzuur’ genoemd.

Klachten

  • een pijnlijk en branderig gevoel achter het borstbeen of vlak boven de maag, waarbij de pijn kan uitstralen naar de hals, de rug en tussen de schouderbladen
  • een geïrriteerde keel en hoestklachten
  • hoesten en je verslikken wanneer je neerligt
  • tijdens het slapen kunnen ook astmasymptomen toenemen
  • heesheid, slikklachten en boeren
  • het gevoel dat je constant een brok in de keel hebt
  • oprispingen waarbij een beetje maaginhoud terugvloeit tot in de mond

Je levensstijl aanpassen

Roken

Roken verslapt de sluitspier tussen slokdarm en maag waardoor de maag niet goed meer afsluit. Zo loop je meer risico op terugvloeiend maagzuur.

Overgewicht

Als je last hebt van overgewicht, is er minder ruimte in je buikholte waardoor de druk in je buik groter is dan normaal. Afvallen kan daarbij helpen, maar laat je bij voorkeur begeleiden door een
diëtist. Tip: draag geen spannende kledij.

Obstipatie

Voorkom of behandel obstipatie, want ook dat kan de druk op je maag vergroten en de klachten verergeren. Sommige geneesmiddelen geven ook aanleiding tot reflux. Tip: drink daarom telkens een groot glas water als je medicatie inneemt.

Beweging

Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging hebt. Let wel op bij het vooroverbuigen. Probeer daarom met een rechte rug door de knieën te zakken in plaats van te bukken. Doe geen fitnessoefeningen
waarbij je de buikspieren moet opspannen, vooral niet in een liggende houding, want dat veroorzaakt extra druk op je maag.

Slaap

Tips om beter te slapen:

  • verhoog het hoofdeinde van je bed met zo'n 15 cm door blokjes onder de poten te plaatsen of door het hoofdeinde van je matras met schuimrubber te verhogen
  • leg zeker geen extra kussen onder je hoofd, dat zorgt net voor beknelling van je maag
  • slaap bij voorkeur op je linkerzijde

Een gezond eetpatroon

Eet evenwichtig en gezond. Vermijd een volle maag en eet daarom meerdere kleine maaltijden per dag, liefst 5 à 6. Spreid je eetmomenten goed over de dag. Sla nooit het ontbijt over en eet
niets meer vanaf ongeveer 3 uur voor het slapengaan. Neem rustig de tijd om te eten. Drink maximaal 1 klein glas (150 ml) tijdens de maaltijd.

Wat eten en drinken?

  • gezonde tussendoortjes zoals een glas melk of karnemelk, yoghurt (het liefste natuuryoghurt met bifidus), een belegd beschuitje, …
  • zachte vezels voor een goede stoelgang: bruin brood, goed gezwollen muesli en havermout, gekookte aardappelen en volkorenpasta of -rijst
  • zacht, rijp fruit zonder vel, pitten of harde delen
  • ruime porties gekookte of gestoomde groenten
  • magere vlees- en kaassoorten
  • voldoende water, kruideninfusie, soep, … in totaal zo’n 1,5 à 2 liter per dag

Wat niet eten en drinken?

  • vetrijke producten zoals vette vleeswaren, kaas, chips, gebak, koekjes, chocolade, opgeklopte sausen en gefrituurde etenswaren
  • alcohol, koffie of thee
  • koolzuurhoudende dranken zoals bruisende frisdranken en spuitwater
  • opgeklopte voedingswaren zoals slagroom, soufflé en chocomousse
  • kauwgum
  • bonen, schorseneren, paprika, spruiten, kolen en peulvruchten, rauwe groenten
  • kiwi, meloen, citrus- en onrijpe vruchten, sinaasappelsap en pompelmoessap
  • pikant: peper en andere sterke kruiden prikkelen je maag en slokdarm, kies voor zachtere tuinkruiden
  • te heet of te koud, zowel bij dranken als gerechten

Naast het opvolgen van voedingsadvies, is het belangrijk om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Niet iedereen heeft namelijk evenveel last van bepaalde voedingsstoffen. Aangezien sommige
etenswaren die we hierboven opsomden wel degelijk erg gezond zijn, groenten bijvoorbeeld, is het zonde van ze niet te eten wanneer ze je geen last bezorgen.

Meer over het thema: 
BewegingPreventieVoeding
Datum laatste aanpassing: 
04/09/2018

Ontdek hoe het Wit-Gele Kruis je kan helpen

Bekijk hoe het Wit-Gele Kruis in jouw provincie je kan helpen.

We helpen je graag verder bij problemen met maag & darmen.